Brev:
Aktivitet og mad
8. juni 2012
Alder:
17 mdr.
Aktivitet og mad
Kære Helen,
Det er længe siden at jeg har skrevet sidst - nu melder sig nogle tanker som jeg håber at du kan hjælpe med.
Min dreng er nu 17 måneder gammel og han er som altid meget aktiv. Jeg har tidligere skrevet til dig om netop dette. Han har meget svært ved at sidde stille og er meget motorisk.
Vi har taget tid på hvor længe han kan sidde stille og koncentrere sig om noget og det er MAX 5 min. Vi prøver at aktivere ham ved at læse bøger, (han interesserer sig ikke for selve læsningen, men for billederne). Han synes det er sjovt at se billeder af dyr, mennesker, blomster osv. Men selve oplæsningen mister han øjeblikkeligt interesse for. Vi har for det meste TV slukket, når vi hygger os hjemme, men vi er begyndt at introducere lidt tegnefilm for ham, og det interesserer ham bare slet ikke. Han vil meget hellere ned på gulvet, løbe rundt og lege med hans legetøj og med os;-)
Det er også fint for os og vi tænker at det nok bare er et sundhedstegn. Men han er altså begyndt at blive lige så utålmodig ved spisebordet. Han tager nogle skefulde af aftensmaden også mister han interesse og vil ned igen og lege - han kan faktisk blive helt hysterisk. Når vi så tager ham ned igen bliver han rolig og leger - men i og med at han ikke har spist noget så giver jeg ham mad mens han går rundt og leger. Han kommer trofast tilbage til mig hver gang at han vil have en ny skefuld så det tyder jo på at han stadig er sulten. Men jeg synes at det er en dårlig vane at begynde på, det er bare svært at vurdere om vi skal signalere at så er det slut med aftensmaden? Jeg synes at han er for lille til at gå sulten i seng?
Han er begyndt at gøre det samme når vi er ude hos andre, og jeg synes bare at andre børn i hans alder sidder så pænt og spiser (hmm eller måske er det noget jeg bilder mig ind).
Vi giver ham fortsat aftengrød eller frugt - kan vi fortsætte med dette? Nogen gange spiser han meget lidt aftensmad også spiser han al sin grød - mon han ved nu at han får grød og derfor ikke gider aftensmaden? Vi spiser aftensmad kl. 17.30-18.
Han får varm mad i institutionen hverdag.
Ser frem til dine altid så gode synspunkter :-)